Náročné studium na HEG

01.06.2013

Haute école de gestion (HEG) de Genève je škola, kterou jsme v Ženevě navštěvovali celý semestr a kde jsme se častokrát hodně zapotili. Budova školy nevypadala zvenku nijak moderně, nicméně zevnitř byla skvěle vybavena jak technikou, tak učiteli. Většina učitelů tu totiž nemá učitelské vzdělání, jsou to lidé z praxe a ke své práci ještě vyučují o tom, co v reálném životě dělají. Proto se některé předměty vyučovali až v pozdních večerních hodinách a ze školy jsme odcházeli až po půl 10 večer. Oproti studiu v ČR a konkrétně na hradecké UHK to byl obrovský rozdíl a bylo to znát i na náročné výuce, která mě velmi posunula. Díky zvoleným předmětům jsem si totiž uvědomila, že to, co v ČR studuji vlastně není to, co bych chtěla dělat.

Studijní koutek na HEG
Studijní koutek na HEG
Můj rozvrh hodin
Můj rozvrh hodin

Ve zkratce se klade důraz na

  • Týmovou práci - studenti se mezi sebou podporují a každý chce mít tu nejlepší známku (hlavně tedy místní)
  • Skupinové projekty - na každý předmět je třeba vypracovat nějaký projekt, buď formou prezentace (u lehčích předmětů jako je Intercultural Communication II) nebo formou několikastránkové práce, která se podobá téměř bakalářce. Tým se skládal většinou z 2-5 lidí a výsledek práce byl součástí závěrečného hodnocení. 
  • Praktické zaměření - v každém projektu se řešily reálné situace, jakýkoliv nápad musel být realizovatelný. 
  • Přednášky a cvičení dohromady - přednášky a cvičení se u předmětů vůbec nerozlišují, je třeba navštěvovat předmět pokaždé.
  • 1 týden zkouškového a 1 pokus na zkoušku - není zde prostor pro "jdu si to zkusit a uvidím", jak známe z ČR.

Angličtina (Anglais II)

Na angličtinu jsme chodili s místními a zas taková dřina to nebyla, i přesto, že se jednalo o obchodní angličtinu. Museli jsme si připravit prezentaci nějaké firmy. Se studentkou Uxue ze Španělska jsme si vybraly Škoda Auto. Následně se psal test, v kterém se klasicky ověřovaly dovednosti jako poslech, čtení, slovíčka, gramatika a psaní. Na závěr jsme měli ještě ve dvojicích zkoušku z mluvení. Nejdříve jsme se museli přestavit a říci něco o sobě a následně jsme dostali nějakou roli a museli jsme s tím druhým vyjednávat a ukázat na mluvení své schopnosti. Jelikož jsme ale byly zvyklé denně mluvit se všemi anglicky, tak to pro nás nebyl vůbec žádný problém.

Výsledná známka B.

Angličtina
Angličtina

Consumer Behaviour and Market Research

Dle názvu to byl zajímavý předmět, ale realita byla trošku jiná. Jelikož se učitelce nechtělo učit každý týden, tak jsme měli hodiny jednou za 14 dní, což ale znamenalo výuku v čase 8:15 - 13:00. Cílem předmětu bylo naučit se více o chování zákazníků a o marketingovém výzkumu. Závěrečná známka se pak skládala z projektu ve skupině o 5 studentech (8-10 stran), následného odprezentování a písemné zkoušky.

My jsme v rámci projektu zkoumaly produkt International Business Management (IBM), což je jeden ze studijních programů na škole vyučovaný v angličtině. Zjišťovaly jsme u stávajících studentů IBM, proč se pro tento studijní program rozhodli a zároveň jsme se dotazovaly studentů jedné střední školy, zda o tomto programu vědí, zda by ho chtěli studovat, případně jaké jsou překážky v informovanosti apod. Výstupem pak bylo doporučení pro školu, co by měla zlepšit v rámci prezentování tohoto studijního programu. 

Závěrečné zkoušky jsem se hodně bála, protože studijních materiálů bylo nad hlavu a k tomu se v testu za špatné odpovědi odečítaly body (správná odpověď +1, špatná -0,2  a žádná 0). 

Výsledná známka E, takže s odřenýma ušima jsem předmět splnila.

Consumer Behaviour and Market Research
Consumer Behaviour and Market Research

Francouzština (French II)

Jelikož jsem měla francouzštinu 4 roky na střední škole, tak jsem se přihlásila rovnou na Francouzštinu II, takže pro pokročilé. Ze začátku to bylo hodně náročné, hlavně mluvení, nicméně to se rychle zlepšilo, protože v rámci tohoto předmětu jsem měli každý hned dvě prezentace. První prezentace byla na libovolné téma v rozsahu maximálně, já jsem si vybrala povídání o mém rodném městě, tedy o Hradci Králové

Druhá prezentace už byla náročnější. Každý jsme dostali jednu firmu a o té jsme měli hovořit v rozsahu 15 minut (co firma dělá, jaká je její historie, jaký je její obrat, jaké nabízí produkty nebo služby, zajímavosti atd.). Já jsem dostala France Télécom, což byla sice nezáživná firma, která se zabývá servisem a prodejem pevných linek, mobilních telefonů, internetu, televizí atd., ale povedlo se mi najít jednu zajímavosti, díky které jsem u učitele zabodovala. V letech 2008 - 2011 spáchalo více než 60 zaměstnanců sebevraždu z důvodu narůstajícího stresu a celkovému nepohodlí ve firmě. Našla jsem dokonce i dopis jednoho ze zaměstnanců, v kterém popisuje své důvody k sebevraždě. 

Finální známka zahrnovala i písemný test a jelikož nejsem moc dobrá v gramatice, tak to zvládla jen tak tak.

Výsledná známka C.

Fránina
Fránina

Intercultural communication II

Tento předmět byl jeden z těch jednodušších. Nebyla zde závěrečná zkouška, jen vypracování projektu a jeho následné odprezentování. Každá skupina si měla vybrat jednu zemi, napsat (max. 7-8 stránek, tvořilo 70 % výsledné známky) a následně odprezentovat rozdíl v komunikaci oproti Švýcarům (max. 10-15 minut, tvořilo 30 % výsledné známky). My jsme si vybrali Vietnam, protože ČR, Albánie ani Moldávie se nám nezdály tak atraktivní jako právě Vietnam. Navíc jsme měly v týmu holčinu z Vietnamu, takže jsme měly informace o mezikulturní komunikaci z první ruky.

Výsledná známka B.

Prezentace Vietnamu
Prezentace Vietnamu

Marketing Principles II

Marketingové principy 2 byl předmět, který mi dal zabrat asi nejvíce ze všech předmětů. Sice jsme na něj měli skvělou a energickou učitelku, ta byla však velmi náročná a téměř nic pro ní nebylo dost perfektní. Bohužel jsem byla ve skupině s jedním studentem z Arménie, což by nebyl takový problém,  kdyby spolupracoval a věnoval projektu více úsilí. Všechno to tedy padlo na mě a dost jsem se v tom plácala, takže sem tam i slzička ukápla. 

V rámci projektu jsme si měli vymyslet nějaký produkt nebo službu, který na trhu ještě není, ale mohl by být, protože by si našel své zákazníky. Po několika probdělých nocích jsem nakonec vymyslela produkt Levi´s ID curve. Byly to džíny od Levi´s, které bylo možné v pase zvětšovat. Ideální produkt pro ty, kteří lehce přiberou, na párty se více nají, pro ty, co mají sedavé zaměstnání a džíny je při dlouhém sezení tlačí, v počátcích těhotenství, zkrátka pro všechny, kteří si nechtějí hned kupovat o číslo větší džíny. Nápad to byl tedy povedený, nicméně zpracovat projekt tak, aby byl pro učitelku vyhovující, už bylo velmi náročné. Naštěstí známka z vypracování projektu a následném odprezentování znamenala jen 50 % finální známky. Druhá polovina známky se odvíjela od výsledku písemného testu, v něm se opět bohužel odečítaly body za nesprávné otázky.

Výsledná známka E, opět s odřenýma ušima.

Levi´s ID curve
Levi´s ID curve

Small Business Internationalisation

Lektor tohoto předmětu pocházel z Bangladéše a byl to super týpek, který nám předal mnoho praktických rad a zkušeností. Cílem předmětu bylo seznámit nás s tzv. SMEs´ (malé a střední podniky) a s jejich postavením na asijském trhu. Kromě závěrečné zkoušky jsme museli ve skupinách o 3 studentech vypracovat projekt, pro který jsme si vybrali nějakou malou firmu, jejíž produkty bychom mohli exportovat do nějaké asijské země, kde by byla poptávka. V týmu semnou byla Léa z Francie, takže jsme si vybrali francouzská vína Louis Jadot a rozhodli jsme se je exportovat do Hong Kongu.

Bylo to sice náročný předmět a vypracování projektu nám zabralo opravdu mnoho času, skvělé na něm bylo to, že jsme se u toho hodně naučili a kdybychom následně projekt více rozpracovali, mohli bychom export dokonce i uskutečnit.

Výsledná známka D.

Louis Jadot do Hong Kongu
Louis Jadot do Hong Kongu

Supply chain

Supply chain znamená v překladu něco jako dodavatelský řetězec, který zahrnuje zásobování, produkci, distribuci a následný prodej. Předmět nám měl tedy přiblížit fungování firem, které se zabývají prodejem produktů.

Ve skupině o 4 studentech jsme si měli vybrat nějakou firmu a následně popsat a odprezentovat (max. 20 minut) její chod (od získání surovin/komponent po prodej výsledného produktu). Jelikož jsme na projektu pracovaly samé ženy, tak jsme si vybraly firmu Starbucks, která je ve Švýcarsku velmi populární. Pracovat na projektu bylo příjemné, na závěrečný písemný test jsme pak mohli mít až 8 popsaných stránek s tahákem.

Výsledná známka C.

Projekt - Starbucks
Projekt - Starbucks

Leading Project Teams and Project Management Methods

Tyto dva předměty byly vyučovány jedním učitelem a i přesto, že se z obou dvou skládal písemný test, tak stačilo vypracovat jen jeden projekt, který zahrnoval znalosti z obou předmětů. V rámci projektu jsem měli naplánovat nějakou událost, my jsme si vybrali téma adaptační kurz pro nové Erasmus studenty. Kromě vymýšlení aktivit jsme se museli zaměřit i na rozpočet, celkovou organizaci - kdo, co bude dělat, sponzoring, obchodní podmínky události atd. 

Tento projekt mě hodně bavil, bohužel jsem měla v týmu 4 španělsky mluvící spolužáky, což byl trošku oříšek, protože byl problém je usměrnit, navíc si mě vybrali jako vedoucího projektu, takže to pro mě byla velká zodpovědnost. Převážnou část projektu jsem tedy musela vymyslet a vypracovat sama, ale nakonec jsme to nějak zvládli :-)

Výsledné známky z obou předmětu C.

Survival Weekend for Erasmus students
Survival Weekend for Erasmus students